با گذشت زمان، درب‌های شیشه‌ای جایگزین در‌ب‌های فلزی و چوبی شده‌اند. در گذشته، از درب‌های آهنی و چوبی استفاده می‌شد که علاوه بر وزن زیاد، ظاهری به زیبایی درب‌های امروزی نداشتند. همزمان با پیشرفت صنعت ساختمان‌سازی و معماری، علاوه بر نقش حفاظتی درب، به زیبای آن‌ها نیز توجه شد و درب‌های شیشه‌ای جایگزین این درب‌ها شدند. امروزه درب‌های شیشه‌ای در انواع مختلف درب اتوماتیک و درب شیشه‌ای غیراتوماتیک، تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در صورتی که قصد خرید درب شیشه‌ای غیراتوماتیک را دارید بهتر است با ما همراه شوید تا ابتدا با درب شیشه‌ای غیراتوماتیک و انواع آن آشنا شوید:

جنس درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک

درب‌های شیشه‌ای از جنس شیشه سکوریت و شیشه لمینت ساخته می‌شوند تا مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار احتمالی داشته باشند. همچنین استفاده از این مواد در ساخت درب‌های شیشه‌ای، موجب طول عمر آن‌ها می‌شود. استفاده از شیشه سکوریت در درب‌ها، موجب ایمنی بیشتر آن‌ها شده و احتمال آسیب‌دیدگی افراد را کاهش می‌دهد. درب‌های شیشه‌ای، قابلیت استفاده در مکان‌هایی را دارند که نمی‌توان از سایر درب‌های چوبی و فلزی در این مکان‌ها استفاده نمود. درب‌های چوبی و فلزی در مکان‌هایی که رطوبت زیادی دارند، مانند حمام و سرویس بهداشتی بعد از مدتی دچار پوسیدگی شده و زنگ میزنند؛ به همین دلیل، بهترین انتخاب برای چنین مکان‌هایی، درب شیشه‌ای است.



درب شیشه ای غیر اتوماتیک



انواع درب شیشه‌ای غیراتوماتیک

درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک، با توجه به مکان و نوع کاربردی که دارد، در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به معرفی انواع این درب‌ها و نیز کارایی آن‌ها خواهیم پرداخت:

درب شیشه‌ای ریلی

یک نوع درب شیشه‌ای غیراتوماتیک، درب شیشه‌ای ریلی است که به صورت اتوماتیک هم تولید می‌شود. این نوع درب، از پرکاربردترین نوع درب‌های شیشه‌ای است که به صورت دستی، باز و بسته می‌شود. درب‌های شیشه‌ای ریلی، معمولاً برای مکان‌هایی که محدودیت فضا وجود دارد، مناسب هستند. درب‌های شیشه‌ای ریلی، برای باز و بسته شدن،به فضایی به اندازه یک درب در کنار درب اصلی نیاز دارند و فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند. به این ترتیب، رفت و آمد با درب‌های شیشه‌ای ریلی به سهولت انجام می‌شود. از درب شیشه‌ای غیراتوماتیک ریلی، معمولاً در مکان‌هایی مثل مغازه‌ها، راه‌پله‌ها که رفت و آمد زیاد است یا سرویس بهداشتی استفاده می‌شود.

درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک سکوریت کشویی

درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک سکوریت کشویی، به دو شکل دستی و اتوماتیک تولید می‌شوند. درب شیشه‌ای سکوریت غیراتوماتیک، با دست باز و بسته می‌شود. درب‌های سکوریت کشویی بر روی یک ریل حرکت می‌کنند. این نوع درب‌ها، بسیار محبوب بوده و مقرون به صرفه هستند. از این درب‌ها، معمولاً در مغازه و مراکز خرید استفاده می‌شود. گاهی اوقات از شیشه سکوریت مات و رنگی برای ساخت این درب‌ها استفاده می‌کنند. تفاوت این درب با درب‌های شیشه‌ای ریلی، در جنس آن‌ها است. شیشه سکوریت، مقاومت بیشتری در برابر فشار و ضربات احتمالی دارد و در صورت شکستن، به قطعات بسیار ریزی تبدیل می‌شود که این موضوع، احتمال آسیب دیدن افراد بر اثر شکستن درب را کمتر می‌کند و از این نظر از ایمنی بیشتری برخوردار است.

درب شیشه‌ای لولایی

یکی دیگر از انواع درب شیشه‌ای غیراتوماتیک، درب شیشه‌ای لولایی است. این نوع درب، به دو صورت دستی و اتوماتیک تولید می‌شود. درب‌های شیشه‌ای لولایی نشکن بوده و با دست، باز و بسته می‌شوند. این درب‌ها، معمولاً در مکان‌هایی که استفاده از درب‌های ریلی ممکن نیست، کاربرد دارند. اگر چه، درب‌های کشویی بسیار محبوب‌تر از درب های لولایی هستند، اما درب‌های لولایی فضای ۹۰ درجه را اشغال می‌کنند و به همین دلیل، در مکان‌هایی مثل اداره‌ها یا به عنوان درب اتاق، درب دودبند راه‌پله، درب حمام و مغازه و مراکز خرید کاربرد دارند.

درب شیشه‌ای سکوریت لولایی

درب شیشه سکوریت لولایی، حول محور یک لولا و به صورت پروانه‌ای باز و بسته می‌شود. درب‌های شیشه لولایی، به دو صورت پارتیشنی و عادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تفاوت این درب با درب لولایی، در نوع یراق‌آلات استفاده شده در درب است. در حالت عادی، این درب‌ها، دو یا سه عدد لولا دارند و باز و بسته شدن آن‌ها با نیروی مکانیکی صورت می‌گیرد؛ اما برای نصب درب‌های شیشه‌ای لولایی جدید، مانند گذشته نیازی به تخریب نمای ساختمان نیست و این درب‌ها، در هر شرایطی در ساختمان به راحتی نصب می‌شوند.

از ویژگی‌های مثبت درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک سکوریت لولایی، می‌توان، به کارگیری استپ خودکار در درب را نام برد. به این ترتیب، درب شیشه‌ای سکوریت لولایی، در دو جهت داخل و خارج، باز و بسته می‌شود و در هر حالتی که باشد، بعد از رها کردن، به آرامی و به صورت خود به خود، بسته شده و به حالت اولیه خود برمی‌گردد. معمولاً از این درب‌ها، در مغازه‌ها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. درب‌های شیشه‌ای سکوریت لولایی در هر ابعاد، طراحی و تولید می‌شوند.


درب شیشه ای غیر اتوماتیک



درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک اسپایدری

درب شیشه‌ای غیر‌اتوماتیک اسپایدری را نیز به دلیل حرکت خطی می‌توان در دسته درب‌های ریلی قرار داد. قطعات اصلی به کار برده شده در درب اسپایدری، یک پروفیل استیل است که سطح مقطع آن، لوله‌ای یا مستطیلی بوده و با کمک یک سری قطعات دیگر اتصال‌دهنده، به سطح دیواره جانبی وصل می‌شود. شیشه سکوریت در درب شیشه‌ای اسپایدری، به وسیله قطعه آویز و قلاب به ریل وصل شده و با کمک غلتک‌ها در درون ریل حرکت می‌کند. در درب‌های شیشه‌ای اسپایدری، معمولاً از شیشه‌هایی با عرض ۱۰ میلی‌متر استفاده می‌شود. ظاهر این درب‌ها، زیباتر و مدرن‌تر از درب‌های غیراتوماتیک دیگر است. از این رو، محبوبیت بیشتری دارند.

کلام آخر

در این مطلب، به بررسی درب‌های غیراتوماتیک شیشه‌ای پرداختیم. به تازگی، درب‌های غیر‌اتوماتیک شیشه‌ای، به دلیل زیبایی و مقاومتشان، در صنعت ساختمان‌سازی محبوب شده‌اند. درب شیشه‌ای غیراتوماتیک، با توجه به مکان مورد نظر، در انواع مختلف ریلی، کشویی، اسپایدری تولید و به بازار عرضه می‌شود. بهتر است قبل از خرید درب‌های شیشه‌ای، ابتدا با انواع و کاربرد هر یک از آن‌ها آشنا شده و سپس با آگاهی کامل، درب متناسب با نیاز خود را خریداری فرمایید.