دوربین دام چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دوربین دام چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
مقالات
دوربین دام چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

دوربین دام یا dome به معنای گنبدی شکل است که نشان دهنده ی حالت نیم دایره ی این نوع دوربین ها است. دوربین های دام دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند که هر کدام تنوع کیفیت بسیاری دارند. نام دیگر این نوع دوربین های مدار بسته حبابی یا سقفی است. این نوع دوربین های مدار بسته در سقف قرار داده می شوند. به دلیل این که دوربین Dome مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار را ندارند برای فضاهای بیرون از ساختمان مناسب نیستند و از آن ها در بخش های داخلی ساختمان استفاده می شود. یکی از ویژگی هایی که این دوربین ها را پرمصرف کرده است قیمت پایین تر آن ها و قابلیت چرخش 360 درجه آن ها به صورت افقی و 180 درجه به صورت عمودی است.



انواع دوربین دام که در بازار موجود هستند

دوربین های مدار بسته دام انواع مختلفی دارند که کارایی و ویژگی های مختلفی دارند. از این رو هر کدام از آن ها در یک محیط قابل استفاده هستند. در ادامه به بررسی انواع دوربین دام در مدل های مختلف می پردازیم.



دوربین اسپید دام

این دوربین ها همان دوربین های چرخشی و گردان هستند که به کاربر این امکان را می دهند تا محدوده ی وسیع تری را تحت پوشش دید خود قرار دهد. در این نوع دوربین ها چرخش افقی بین 0 تا 360 درجه است و چرخش عمودی نیز بین 0 تا 180 درجه قابل تغییر است. مسئله ای که در این دوربین ها بسیار اهمیت دارد، میزان زومی است که می توانند داشته باشند.

دوربین دام در انواع اسپید یا چرخشی در سه نوع پر سرعت که سرعت آن ها 360 درجه بر ثانیه است، سرعت متوسط که بین 40 تا 60 درجه در ثانیه است و 8 تا 18 درجه در ثانیه نیز نوع کم سرعت آن است. بدون شک در جاهایی که حساسیت بالاست باید از نوع پرسرعت و دارای قدرت زوم بالا استفاده کرد.

دوربین اسپید دام مادون قرمز

هنگامی که در دوربین دام اسپید، چراغ های مادون قرمز تعبیه می شود این نوع دوربین های تولید می شوند. یکی از مزایای دوربین دام اسپید مادون قرمز، توانایی ثبت و ضبط تصاویر در تاریکی مطلق است که به کمک سیستم مادون قرمز انجام می گیرد و باعث می شود تا فاصله دید در شب به مقدار زیادی بالا رود.

البته این دوربین اسپید دام مادون قرمز دارای ایرادی است که مربوط به افزایش دما در ناحیه ی اطراف خود است و در صورت عدم ایجاد تهویه ی مناسب مانند فن و... عملکرد و عمر مفید دوربین کاهش می یابد.



کاربرد دوربین دام در انواع مختلف

هر جایی که نیاز باشد دوربین در سقف نصب شود، بهترین گزینه استفاده از دوربین دام است. محیط هایی مانند واحدهای تجاری به خصوص در سالن ها، داخل پارکینگ ها و محیط های داخلی ساختمان و راهروها بهترین گزینه دوربین دام است که اگر با حساسیت بالا باشد می تواند با تشخیص هر جنبنده ای به سرعت بچرخد و ثبت تصویر و فیلم را شروع کند. با توجه به این که این دوربین ها به دلیل عدم مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف و گرد و غبار قابل استفاده در محیط های بیرون و دارای آلودگی نیستند، برای کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

مزایا و معایب استفاده از دوربین دام

دوربین دام در انواع مختلفی تهیه می شود که دارای قابلیت رصد بیشتری و با جزئیات بیشتر در مدل های دارای زوم بیشتر هستند. از این رو بسته به حساسیت مکان مورد استفاده می توان انواع مختلفی از آن را با کیفیت و هزینه ی متفاوتی تهیه کرد.

در مدل های جدید دوربین های مدار بسته دام می توان بالای 250 دستور را هم ذخیره کرد و باعث می شود تا کاربر توانایی تغییر دستورات را در شرایط خاص داشته باشد.

این دوربین ها را می توان با صفحه کلید مخصوص یا کامپیوتر کنترل کرد. دوربین دام در اکثر مدل های خود قابلیت ثبت صحنه های پشت دوربین ثبت کند.

دوربین دام در انواع مختلف می تواند دارای لنزهای ثابت، گردان یا موتورایز باشد که قیمت های متفاوتی دارند. لنز دوربین می تواند طبق نیاز کاربر بر اساس نوع انتخابی تنظیم شود.

مدل های امروزی و جدید دوربین دام دارای متریال ضد ضربه است و ایمنی بالاتری دارد و در اثر ضربات چکش و مواردی از این قبیل مقاوم هستند. در حال حاضر سعی می شود از موادی ضد آب نیز در مدل های جدید استفاده شود.

یکی از مزایای این دوربین ها داشتن تنوع در سایز است که در سایزهای میکرو نیز در بازار وجود دارند و برای مکان هایی که امنیت بیشتر آن مد نظر است می توان در هر معماری از آن استفاده کرد. برخی از مدل های این دوربین ها را می توان در دیوار نیز نصب کرد.

سیستم های ردیابی اتوماتیک دوربین دام

سیستم های نظارت تصویری که به وسیله ی دوربین های مدار بسته ی دام انجام می شود، دارای امکان تنظیم دوربین روی یک هدف متحرک و ردیابی آن است. هنگامی که دوربین هدف متحرک را پیدا کرد، روی آن فوکوس می کند و به صورت خودکار آن را دنبال می کند. معمولاً سیستم هشدار نیز در نسل های جدید دوربین های دام وجود دارد که سبب می شود تا در صورت پیدا کردن یک جسم متحرک و تشخیص و فوکوس روی آن به روش های متعددی به سیستم کنترل مرکزی اطلاع دهد.

خرید و نصب دوربین دام در انواع مختلف

دوربین دام در انواع مختلف خود برای کاربری های متفاوتی مورد نیاز هستند. از این رو خرید و نصب دوربین باید با دقت صورت گیرد و بهتر است قبل از خرید یک فرد متخصص از محیط بازدید کند و تعداد و نوع آن ها را مشخص کند. این دوربین ها دارای کیفیت متفاوتی است هنگام خرید دوربین باید به فضا توجه کافی داشت و دوربینی با قدرت زوم مناسب را انتخاب کرد. اگر از مراکز خرید معتبر انواع دوربین دام را تهیه کنید، می توانید خدماتی مانند نصب رایگان، ضمانت نامه مدت دار و خدمات پس از فروش را نیز برای این کالا داشته باشید. از این رو می توانید در زمانی که نیاز به بازرسی، تنظیم مجدد یا تعمیر دوربین ها داشتید از این خدمات بهره ببرید. علاوه بر این مشاوران این مراکز به شما کمک می کنند تا دوربین های مناسبی را نسبت به فضای مورد استفاده تهیه کنید و بهترین کارایی را از خرید دوربین دام ببینید.

مقالات
مقالات مرتبط
انواع دوربین مدار بسته

1397-02-02 23:56

ریشه/مقالات

انواع دوربین مدار بسته

بررسی دوربین مدار بسته بولت

1397-10-26 09:53

ریشه/مقالات

بررسی دوربین مدار بسته بولت

نظرات کاربران
نظر خود را ثبت کنید
محصولات
محصولات مرتبط