درب با قفل برقی چیست و چطور کار می‌کند؟

درب با قفل برقی راهی برای راحت‌شدن از کلیدها و افزودن آپشن‌های بیشتر به درب ورودی از جمله امکان باز و بسته کردن آن از راه دور است. اگرچه درب با قفل برقی در بیشتر در اتومبیل‌ها یافت می‌شود، اما هنوز خیلی از درب‌های منزل با کلید باز و بسته می‌شوند. این موضوع در دنیایی که در حال پیشرفت است یک نقص محسوب می‌شود.

درب اتوماتیک عمودی از انواع درب های پر کاربرد است.

فرق قفل‌های سنتی با قفل‌های الکترونیکی در

در تمام انواع درب‌های قفل‌دار، یک ضامن یا زبانه وجود دارد که از لبه درب به داخل سوراخی که در چهارچوب تعبیه شده است فرو می‌روند و به این طریق درب را قفل می‌کنند. این زبانه می‌تواند یک "زبانه فنردار" (spring (bolt باشد که توسط فنرها در جای خود نگه داشته می‌شود و وقتی درب قفل می‌شود، به سمت چهارچوب حرکت کرده و به درب اجازه می‌دهد که قفل بماند. همچنین ممکن است قفلِ درب شامل یک "زبانه بدون فنر یا (deadbolt)باشد که با حرکت دست به طور دستی جلو عقب برود.

در هر دو مورد، بستن و باز کردن قفل با چرخاندن یک جسم قابل مشاهده مثل یک کلید در یک سیلندر قفل انجام می‌شود.

این قفل‌های سنتی که با کلید باز و بسته می‌شوند، معمولا از روش «قفل سوزنی غلتان» استفاده می‌کنند، که در آن استوانه قفل با یک خط از پین‌های فلزی کوچک که هر کدام از یک نیمه بالایی و پایینی تشکیل شده است، در جای خود نگه داشته می‌شود. هنگامی که یک کلید را وارد کرده و می‌چرخانید، لبه دندانه‌دار ناهموار کلید، تضمین می‌کند که هر پین در فاصله معینی که برای آن مشخص شده جابجا شود و سیلندر چرخانیده شده و درب باز شود.

در مقابل، درب با قفل برقی، دارای قطعه‌ای به نام «محرک» یا actuators است. این قطعه زبانه یا سیلندر را به یک موتور کوچک متصل می‌کنند که کاملاً در داخل در یا قاب پنهان شده است. این موتور توسط پالس الکتریکی کنترل می‌شود که ممکن است به روش‌های مختلفی ایجاد شود: توسط یک کارت خوان الکترونیکی، توسط یک صفحه کلید یا یک سنسور کنترل از راه دور بی‌سیم. در هر صورت، درب با قفل برقی طوری ساخته شده است که تنها زمانی که ورودی الکترونیکی صحیحی را دریافت کند، محرک موتور را راه‌اندازی کند.

درب اتوماتیک فروشگاه از دیگر محصولات پرکاربرد می باشد.



درب با قفل برقی



درب با قفل برقی و امنیت خانه

با یک سیستم خودکار پیچیده، درب با قفل برقی را می‌توان از راه دور کنترل و نظارت کرد.

در مورد خودروها، این بدان معناست که شما می‌توانید وقتی فاصله کمی با خودرو دارید، درها را قفل و باز کنید یا صندوق عقب را باز کنید یا موتور را روشن کنید. اما در مورد درب با قفل برقی در خانه‌ها یا ساختمان‌های اداری، قفل الکترونیکی امکانات بیشتری را اختیار شما قرار می‌دهد.

سیستم‌های خودکار را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که اگر فراموش کردید درب را قفل کنید، درب‌ در زمان‌های مشخصی در طول روز خود به خوب قفل شود. همچنین کنترل از راه دور می‌توانند به شما این امکان را بدهند که از گوشی هوشمند خود استفاده کنید تا ببینید وضعیت درب‌ها چطور است. از همه جالب‌تر این‌که شما می‌توانید هرجای دنیا که باشید درب با قفل برقی را باز و یا بسته کنید. این موضوع وقتی اهمیت زیادی دارد که اتفاقی در خانه افتاده باشد و لازم باشد آتش‌نشان‌ها و سایر نیروهای امدادی وارد خانه شما شوند. در این شرایط شما به راحتی درب با قفل برقی را باز می‌کنید تا بدون آسیبی به درب، افراد وارد ساختمان شوند.

درب با قفل برقی و کاربرد آن

برخی از مزایای استفاده از درب با قفل برقی برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری به شرح زیر است:

امکان اعطا یا سلب حقوق دسترسی

شما می‌توانید یک یا چند قفل هوشمند و یک سیستم مدیریت از راه دور داشته باشید و حق دسترسی را اعطا یا سلب کنید. برای مثال در ادارات یا ساختمان‌های امنیتی تا هر زمانی که سرپرست بخواهید افراد با استفاده از کارت یا رمز خود امکان ورود به اتاق‌های خاصی را دارند. اگر پس از مدتی سرپرست تصمیم به لغو دسترسی داشته باشد، دیگر کارت‌ها و رمزها عمل نمی‌کنند. همچنین سرپرست می‌تواند حقوق دسترسی را برای مدت محدودی به افراد خاصی مثل تعمیرکار، خدمه و یا مهمانان بدهد.

در مورد خانه‌های مسکونی، وقتی فرد اجاره نمی‌دهد و یا مهلت قرارداد او تمام شده است، بدون دعوا و درگیری می‌توان دسترسی فرد را به خانه باطل کرد. همچنین با داشتن درب با قفل برقی برای همه اتاق‌ها شما می‌توانید اجازه دسترسی به اتاق‌های خاصی را به پرستار بچه و یا خود بچه‌ها بدهید و سایر اتاق‌ها را قفل کنید.

کلید‌های شما همیشه همراه شما هستند.

با استفاده از درب با قفل برقی دیگر نگرانی برای گم‌کردن کلید، خطر کپی شدن کلید‌ها و پشت در ماندن ندارید. کلید شما همیشه همراه شما و هر فرد دیگری است که شما به او اجازه دسترسی می‌دهید.

آیا درب با قفل برقی قابل هک شدن است؟

برخی از افراد نگران هک شدن قفل برقی خود هستند. اگرچه احتمال هک وجود دارد، اما در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای برای ایمن کردن درب با قفل برقی انجام شده است. همچنین باید در نظر داشته باشید که حتی اگر امکان هک شدن را هم منطقی بدانید، درب‌های سنتی باز هم راحت‌تر باز می‌شوند. کپی کردن یک کلید چندان سخت نیست. علاوه بر این دزدها هنوز به کلید و قفل سنتی بیشتر از انواع برقی آشنایی دارند. برای حفظ ایمنی درب با قفل برقی، از یک برند معتبر خرید کنید، اقدامات امنیتی را رعایت کرده و رمز با امنیت بالا استفاده کنید. همچنین لازم است هر چند وقت یکبار رمز را تغییر دهید.


درب با قفل برقی




سخن آخر

درب با قفل برقی نسل جدیدی از درب‌هاست که علاوه بر امنیت، امکانات زیادی را مانند کنترل از راه دور درب و اعطا و سلب دسترسی ارائه می‌دهد. این درب‌ها برای مقاصد گوناگون مانند درب آپاتمان، اتاق‌های مجتمع تجاری و اداری استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان از این قفل‌های برای همه درب‌های داخلی هم استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات در مورد درب رول آپ به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.