درب چشمی دار

درب چشمی دار در سال‌های اخیر مورد توجه افراد قرار گرفت. بخصوص استفاده از این درب‌ها در مجتمع‌های تجاری، باشگاه‌های ورزشی، شرکت‌ها و... بسیار رایج شد. به‌تازگی و در طی چند سال اخیر درب‌های چشمی دار وارد خانه‌ها نیز شدند. امروزه شاهد استفاده از این درب‌ها در خانه‌های هوشمند هستیم. درب چشم دار مزایا و ویژگی‌های زیادی دارد که می‌تواند برای هر انسانی جذاب باشد. ساختار این درب‌ها به گونه‌ای است که برای باز و بسته کردن آن، هیچ نیازی به گرفتن دستگیره یا هیچ شی دیگری نبوده و شما بدون هیچ تماسی می‌توانید درب چشمی دار را باز کنید. در ادامه با شرح و بررسی بیشتر درب چشمی دار همراه ما باشید.

نحوه عملکرد چشمی

در واقع درب چشمی دار به یک چشمی مجهز است که وظیفه اصلی را بر عهده دارد. وقتی یک شخص مقابل این چشمی قرار می‌گیرد، چشمی که یک خط نور مادون قرمز در جلوی در تولید می‌کنند، وقتی مانعی مشاهده می‌کند ارتباط نوری آن برقرار شده و دستگاه مرکزی به دب فرمان باز شدن را صادر می‌کند. تمامی این کارها در چند ثانیه انجام می‌شوند.

درب چشمی و قسمت‌های مختلف آن

یک درب چشمی دار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها وظایف خاص خود را داشته و درنهایت در خدمت یک سیستم واحد یعنی درب چشمی دار هستند. قسمت‌های مختلف درب چشمی دار عبارت‌اند از:

- دستگاه فعال‌سازی

وظیفه اصلی این دستگاه، ارسال دستورات باز کردن درب به واحد کنترل درب است. دستگاه فعال سازی انواع مختلفی دارد.

- واحد کنترل

واحد کنترل را می‌توان مهم‌ترین بخش درب چشمی دار دانست. واحد کنترل، شامل بخش‌های مختلفی نظیر تایمر سوئیچ، تنظیمات سرعت، فاصله بین قسمت‌های مختلف درب و... است.

- محرک

بخش محرک درب در واقع همان قسمتی از درب است که باعث باز و بسته شدن آن می‌شود. محرک نیروی برای انجام این کار را از موتور می‌گیرد.

- نوارهای حسگر

نوار حسگر که با نام ردیاب حضور نیز شناخته می‌شود عبارت است از بخشی که وظیفه کنترل مسیر انتهایی درب و لبه‌های آن را بر عهده دارد. شایان ذکر است که وجود این حس گرها باعث می‌شود که حرکت درب در صورت وجود تهدید یا برخورد با فرد یا هر شی دیگری متوقف شده و آسیب جانی و مالی وارد نشود.

- دستگاه‌های حفاظتی

افرادی که وظیفه نصب درب چشمی دار را بر عهده دارند، موظف هستند تا عملکرد این درب‌ها را از نظر امنیتی و حفاظتی برسی کنند. این کار بدان منظور انجام می‌شود که هیچ خطر جانی و مالی، کسی را تهدید نکند. به این منظور بخش دستگاه‌های حفاظتی در درب‌های چشمی دار به وجود آمده‌اند تا از احتمال وقوع هر خطر جلوگیری کنند.



درب چشمی دار



 درب چشمی دار و کاربردهای آن

امروزه درب‌های چشمی دار در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله از مهم‌ترین کاربردهای این درب‌ها عبارت‌اند از:

• بیمارستان‌ها

• هتل‌ها

• فرودگاه‌ها

• پایانه‌های مسافربری

• مجتمع‌های تجاری

• مجتمع‌های مسکونی

• باشگاه‌های ورزشی

• و...

همانطور که مشاهده کردید به دلیل سادگی و سهولت در استفاده این درب‌ها بسیار محبوب شده و در اکثر محل‌ها کاربرد دارند.

اگر علاقه به کسب اطلاعات در مورد درب ریلی صنعتی دارید به صفحه مورد نظر مراجعه کنید.

مزایا و معایب درب چشمی دار

درب‌های چشمی دار مانند هر وسیله دیگری ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته و از مزایا و عیبی برخوردارند. ما در ادامه مزایا و معایب این درب‌ها را برایتان شرح خواهیم داد تا با در نظر گرفتن آن‌ها و سنجیدن شرایط خودتان، به خریدن یا نخریدن این درب‌ها تصمیم بگیرید.

مزایا:

- عدم استفاده از تماس در هنگام باز و بسته کردن درب که باعث رعایت نکات بهداشتی می‌شود

- به دلیل وجود دستگاه‌های محافظتی، هیچ کس در هیچ شرایطی آسیبی نمی‌بیند.

- نظافت و تمیز کاری راحت

- زیبایی و شیک بودن

- لوکس و مدرن بودن

- از اتلاف انرژی جلوگیری می‌کند

- تنوع زیاد

- و...

معایب:

- در صورت قطعی برق عملکرد آن مختل می‌شود

- با ضربه‌های سنگین می‌توان شیشه‌ها را شکست

- برخی مواقع چشمی به خوبی کار نمی‌کند

- و...

با توجه به نکات گفته شده می‌توان دریافت که مزایای درب چشمی دار بسیار بیشتر از معایب آن بوده و نصب و استفاده از آن منطقی به نظر می‌رسد. جدا از آنکه معایب گفته شده برای این درب همیشگی نبوده و تنها در برخی موارد دیده شده‌اند. در ضمن حتی با در نظر گرفتن تمهیداتی می‌توان از بروز آن معایب نیز به طور صد در صدی جلوگیری کد.

هزینه

اشخاصی که دوست دارند درب چشمی دار برای محل کار یا مجتمع تجاری/ مسکونی خود و یا هر محل دیگری نصب کنند، نگران هزینه‌های آن هستند چرا که با خود می‌اندیشند درب‌هایی با این همه امکانات نباید قیمت اقتصادی داشته باشند. در واقع این‌گونه نیست. شما می‌توانید با کمی پرس و جو و گشت و گذار در بازار درب چشمی دار با قیمت مناسب و اقتصادی پیدا کنید. به طور کلی می‌توان گفت که قیمت این درب‌ها، قیمت مشخص و ثابتی نبوده و با توجه به عوامل مختلفی مشخص می‌شود. از جمله از عواملی که بر قیمت درب چشمی دار تأثیر دارد عبارت‌اند از:

- نوع شیشه‌ای

- ابعاد شیشه در درب اتوماتیک شیشه ای

- برند درب

- هزینه‌های مربوط به نصب و راه اندازی

- و...

همان گونه که مشاهده می‌کنید برای نصب درب چشمی دار در یک محل نمی‌توان به طور مشخص و دقیق قیمتی تعیین کرد و لازم است تا حتماً تمام هزینه‌های آن از محلی که درب را خریداری می‌کنید پرسیده شود.

مطالعه بیشتر: درب سکشنال افقی

نتیجه گیری

امروزه استفاده از درب‌های چشمی دار بسیار رایج شده و روزبه‌روز بر تعداد طرف‌داران آن افزوده می‌شود. درب چشمی دار امکانات و ویژگی‌های بسیار زیادی داشته و از آن می‌توان در اماکن مختلفی استفاده کرد. هزینه نصب و راه اندازی آن‌ها نیز به عوامل مختلفی بستگی داشته و حتماً بایستی از مرکزی که خرید می‌کنید تمام هزینه‌ها را بپرسید. درب چشمی دار در انواع مختلفی ساخته می‌شود و تنوع این درب‌ها باعث می‌شود تا هر شخصی بسته به سلیقه و البته نیاز خود به خرید بهترین مدل اقدام کنند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده و تمام آنچه را که در مورد درب چشمی دار لازم بود دانسته باشید.