آشنایی با راهبند و نحوه کارکرد آن

کارکرد راهبند ها به این شکل است که دارای یک اپراتور بوده و این اپراتور اجازه عبور و مرور افراد به داخل ساختمان و یا خروج از ساختمان را به وسیله راهبند ها صادر می کند. به عنوان نمونه راهبند های بازویی دارای یک میله فولادی بوده که این میله فولادی به وسیله یک سیستم محرک به اندازه 90 درجه بالا و پایین می شود و زمانی که در حالت افقی قرار دارد، از ورود و خروج خودرو ها جلوگیری می نماید. معمولا اپراتور و یا شخصی که کنترل راهبند را برعهده دارد، همان نگهبان و یا حراست ساختمان ها می باشد و در کنار سیستم راهبند دارای یک اتاقک برای کنترل عبور و مرور خودرو ها است.

نحوه کارکرد راهبند ها بسته به نوع آن ها متفاوت است که البته در ادامه اقدام به معرفی انواع مدل های راهبند می نماییم. لازم به ذکر است هدف تمامی مدل های راهبند ایجاد یک مانع برای جلوگیری از ورود و یا خروج افراد به ساختمان ها می باشد که این موانع و نحوه کارکرد آن ها بسته به نوع ساختمان و فعالیت آن متفاوت خواهد بود. حتی برخی از انواع راهبند ها از راه دور و توسط سیستم های کامپیوتری کنترل شده و این سیستم ها براساس فیلتر هایی که برای آن ها تعریف می شود، از ورودی خودرو های ناشناس و غیر مجاز با ایجاد مانع جلوگیری می کنند.



انواع مدل راهبند



معرفی انواع مدل های راهبند

در این بخش می خواهیم با معرفی انواع مدل های راهبند، اطلاعاتی جامع و کامل را در اختیار متقاضیان انواع سیستم های راهبند قرار دهیم. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است، تقسیم بندی سیستم های راهبند از نظر حفاظتی و امنیتی می باشند و در برخی سیستم ها تامین امنیت و حفاظت کمتر بوده و در برخی سیستم ها این میزان بیشتر می باشد. البته سیستم های راهبند از نظر سرعت عملکرد نیز با یکدیگر تفاوت داشته و در برخی از انواع سیستم های راهبند می توان مشاهده کرد که سرعت و باز و بسته شدن مانع حتی کمتر از 5 ثانیه نیز است.

برای معرفی انواع مدل های راهبند از لحاظ نحوه حفاظت می توان موارد زیر را نام برد:

راهبند های بازویی

راهبند های ستونی

راهبند های زنجیری

راهبند های زیر سطحی

در ادامه با معرفی انواع مدل های راهبند و نحوه کارکرد آن ها، اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

همچنین میتوانید با مطالعه مقاله راهبند اتوماتیک نیز اطلاعات خود را درباره راهبند های اتوماتیک افزایش دهید.

راهبند های بازویی یا میله ای

راهبند های بازویی از جمله رایج ترین و متداول ترین انواع راهبند ها به شمار می آیند که بیشتر برای نظارت و کنترل عبور و مرور خودرو ها کاربرد دارند. از جمله مهم ترین موارد کاربرد راهبند های بازویی یا میله ای می توان به ورودی پارکینگ های عمومی و اختصاصی، ورودی مجتمع های تجاری، ایستگاه های عوارضی در جاده ها و... اشاره کرد. در رابطه با سرعت باز و بسته شدن راهبند های میله ای باید گفت که نسل جدید این نوع راهبند ها از سرعت عمل بسیار بالایی برخوردار هستند و سرعت باز و بسته شدن برخی از مدل ها حتی کمتر از 3 ثانیه است.

حال برای معرفی انواع مدل های راهبند بازویی یا میله ای می توان دو مدل معمولی و تاشو را نام برد که مدل معمولی آن بیشتر برای مکان هایی کاربرد دارد که هیچ گونه محدودیت از نظر عرضی و ارتفاعی وجود ندارد و مدل تاشو برای مکان هایی مناسب است که محدود ارتفاع داریم و لازم است از این نمونه های تاشو استفاده کرد. جهت معرفی انواع مدل های راهبند میله ای تاشو نیز می توان به مدل های 90 درجه و 180 درجه اشاره کرد که نحوه کارکرد آن ها به این شکل می باشد که از دو تکه میله فولادی تشکیل شده اند و در زمان باز شدن به دو تکه مساوی تقسیم می شوند و تکه دوم 90 درجه یا 180 درجه تغییر وضعیت می دهد.


راهبند بازویی




راهبند های ستونی

در ادامه بحث معرفی انواع مدل های راهبند قصد داریم راهبند های ستونی یا بولار را معرفی نماییم که از نظر حفاظتی و امنیتی بسیار عالی هستند و در ورودی بسیاری از ارگان های نظامی نیز کاربرد دارند. البته لازم به ذکر است که این راهبند ها تنها از ورود خودرو به داخل اماکن جلوگیری می کنند و به عبارتی وسایل نقلیه دیگر نظیر موتور، دوچرخه و... امکان عبور از این راهبند ها را دارند. البته در سال های اخیر راهبند های ستونی کاربرد های گسترده تری داشته و برای مسدود سازی راه ها و پیاده رو ها در شرایط خاص نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای این نوع راهبند ها، پنهان بودن و غیر آشکار بودن آن ها است و می توان از این راهبند ها حتی در اماکن عمومی برای جلوگیری از ورود گروهک های تروریستی نیز استفاده کرد.



راهبند ستونی



راهبند های زنجیری

راهبند های زنجیری از جمله مهم ترین انواع راهبند به شمار می آید که لازم است در معرفی انواع مدل های راهبند حتما به آن اشاره کرده و نحوه کارکرد آن ها را مورد بررسی قرار داد. بخش های تشکیل دهنده این نوع راهبند شامل دو مانع ستونی و یک زنجیر می باشد که این دو مانع ستونی بسیار مستحکم در سمت چپ و راست ورودی قرار گرفته و زنجیر به آن ها متصل می شود. راهبند های زنجیری از قابلیت کنترل از راه دور برخوردار بوده و می توان با استفاده از ریموت آن ها را باز و بسته کرد. در زمان باز شدن، زنجیر به اندازه ای پایین می آید که یک خودرو امکان عبور از ورودی را داشته باشد و در زمان بسته شدن نیز هیچ خودرویی توانایی عبور از راهبند را ندارد.


راهبند زنجیری




راهبند های زیر سطحی

نوع دیگری از انواع راهبند ها که در تقسیم بندی و معرفی انواع مدل های راهبند لازم است به آن پرداخته شود، راهبند زیر سطحی است. راهبند های زیر سطحی دارای بدنه ای بسیار مقاوم و مستحکم و همچنین یک سیستم هیدرولیکی بسیار قدرتمند می باشند و امکان دفن آن ها در داخل فونداسیون حتی به اندازه ی کمتر از 50 سانتی متر نیز وجود دارد. راهبند های زیر سطحی از نظر طولی در مدل های 3 تا 6 متر تولید شده و ارتفاع آن ها نیز در بسیاری از مدل ها بیش از 100 سانتی متر است.

معرفی سیستم های کنترل عبور و مرور خودرو

پس از معرفی انواع مدل های راهبند در این بخش قصد داریم انواع سیستم های کنترل عبور و مرور خودرو را معرفی نماییم که البته به هیچ اپراتوری برای مدیریت و کنترل نظارت ندارند. از جمله مهم ترین انواع سیستم های کنترل عبور و مرور خودرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیستم پلاک خوان خودرو

سیستم RFID

سیستم دستگاه کارتخوان

سیستم های پلاک خوان خودرو همانطور که از نام آن ها پیدا است، قابلیت شناسایی و تشخیص پلاک خودرو ها را داشته و در صورتی که پلاک خودرو ها در لیست مجاز سیستم ثبت شده باشد، اجازه ورود به آن ها داده خواهد شد. کارکرد این نوع سیستم نیز به این شکل است که دو دوربین پلاک خوان بسیار دقیق و حساس بر روی راهبند میله ای در ورودی و خروجی ساختمان نصب شده و تنها به خودرو های مجاز اجازه ورود و خروج می دهند.

سیستم های RFID نیز از نظر عملکرد تا حدود زیادی مشابه سیستم های پلاک خوان هستند، فقط با این تفاوت که این سیستم ها برچسب مخصوص پشت شیشه اتومبیل ها را بررسی کرده و تنها به خودرو هایی که دارای برچسب مخصوص هستند، اجازه ورود می دهد.

نحوه کارکرد سیستم دستگاه کارتخوان نیز بدین شکل است که افراد برای ورود به ساختمان ها لازم است کارت مخصوص خود را به دستگاه ریدر نصب شده کنار راهبند نزدیک کرده تا اجازه ورود به آن ها داده شود. زمانی که اجازه ورود از طرف سیستم صادر گردد، راهبند باز شده و خودرو ها می توانند وارد مکان مورد نظر شوند.


راهبند زیرسطحی




نکات مهم در انتخاب و خرید راهبند

در انتخاب و خرید راهبند برای ساختمان و یا پارکینگ ساختمان بهتر است با یک کارشناس باتجربه و فعال در این زمینه مشورت کرده تا بتوان بهترین نوع سیستم راهبند را متناسب با نیاز و بودجه خود خریداری کرد. کارشناسان و متخصصان شرکت خدمات حفاظتی اشل امکان مشاوره رایگان برای معرفی انواع مدل های راهبند و همچنین انتخاب بهترین نوع سیستم راهبند با توجه به نیاز متقاضیان را فراهم نموده اند.

کارشناسان شرکت اشل سعی می کنند با معرفی انواع مدل های راهبند، مزایا و معایب هر کدام را نیز ذکر نموده تا خریداران با تمامی مدل ها و ویژگی های آن ها آشنا شوند. در معرفی انواع مدل های راهبند همواره سعی می شود محصولات برند های مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفته تا خریداران با برند های معتبر تولید کننده انواع سیستم های راهبند و خصوصیات محصولات آن ها نیز آشنا شوند.